Terug

Kalender

HET GROTE ONGEDULD! XTRA

Tickets

Film en video

Selectie van Belgische eindwerken: experimentele kortfilm

Sunday 07 May 2017
Doors: 19:00
Prijs: €4 (red) / €6
Locatie: BOZAR - CINEMA Plan

DEELNEMERS:

ACHIEL VAN DEN ABEELE (KASK Gent) | BEN DE RAES (KASK Gent) | BERTRAND DUBUISSON + ADRIEN GLINEUR (ARTS2 Mons) | CHARLOTTE LYBAERT (KASK Gent) | DIEGO NURSE (LUCA Brussel) | GIEDRE NARUSYTE BOOTS (KASK Gent) | HANNAH BAILLIU (KASK Gent) | KIMBERLY BERCKMOES (LUCA Brussel) | LIZZY VANDIERENDONCK (KASK Gent) | LIESBET VAN LOON (LUCA Brussel) | MINSKE VAN WIJK (LUCA Brussel) | MIRA DE BOOSE (KASK Gent) | PAUL PIROTTE (ARTSMons) | STEFKA BENISHEVA (LUCA Brussel) | EVY SCHOUTEN (LUCA Brussel) 

 

KultuurKaffee vertoont in samenwerking met BOZAR Cinema een selectie afstudeerprojecten experimentele kortfilm.

In deze eindwerken van studenten uit verschillende Belgische kunsthogescholen speelt de zoektocht naar “vorm” een centrale rol. Het visuele experiment primeert op het verhaal. Het Grote Ongeduld focust zich op films waarin de grenzen van het medium worden onderzocht. Het resultaat: originele cinema boordevol belofte.

 

 

 

ACHIEL VAN DEN ABEELE (KASK Gent) - Vignette 

Een vreemdeling arriveert op een onbekende plek en bekijkt de wereld doorheen het meetapparaat van zijn beroep. In het circkelvormig vignette van de lens van de landmeter wordt alles onzeker: de dingen lijken even ver weg als ze dichtbij zijn en de rechthoekige realiteit krult op in ronde beelden. De man staat stil en observeert terwijl hij het veranderd landschap in beeld brengt. We kijken nader tot zijn wereld en proberen de complexiteiten van beelden en geluiden te begrijpen.

 

 

 

BEN DE RAES (KASK Gent) - The Potato Eaters

The Potato Eaters toont zich als een alternatieve manier om naar economie te kijken. Een puur en geconcentreerd staren naar arbeid, als antwoord op de talloze kwantitatieve studies die nu de dominerende discours over economie beheersen. De Haven van Antwerpen bij nacht, en een reeks brieven en tekeningen van Vincent van Gogh, maken samen een poëtische film, die gelezen kan worden als een interpretatie van het bekende schilderij: De Aardappeleters (1885). Omdat de film geen aandacht schenk aan efficiëntie of procesmatigheden, komen we dichter bij de kern van economie: lichamen in beweging en in rust. Beelden die we nog zelden zien in cinema, in tijden van sterk doorgedreven automatisering.

 

 

 

 

CHARLOTTE LYBAERT (KASK Gent) - Bird 

Een jong meisje (Clara) ontmoet een oudere man, per toeval. Ze is geïntrigeerd en besluit hem te volgen. Clara wordt wakker in een droom, een droom in de vorm van een feest. Ze komt terecht in een soort ritueel. Een rite de passage, die haar toelaat haar onschuld te verliezen.

 

 

 

DIEGO NURSE (LUCA Brussel) - MOOI MISSI

Beyong, een jong Latijns-Amerikaanse transgender vertelt in eigen persoon het proces van de zoektocht naar haar eigen identiteit en het aanvaarden van haarzelf. Ze is een mooie jonge vrouw die niet bang is om haarzelf te zijn. Een emotioneel verhaal dat vertrekt bij de schaamte van haar vader en de afwijzing van haar gemeenschap in Latijns-Amerika. Een keerpunt en tevens een lichtpunt voor Beyong, is het moment dat ze met haar moeder en broer naar Nederland verhuist. Ondanks de emotionele instabiliteit die gepaard gaat met situatie, heeft Beyong hier de mogelijkheid om haarzelf te vinden. Dit mede door het begrip van haar moeder, die haar rots in de branding is die onvoorwaardelijk van haar houdt gedurende deze lange zoektocht.

 

 

 

 

GIEDRE NARUSYTE BOOTS (KASK Gent) - BLUEBEARD

Er is een stuk baard dat in een vrouwenklooster wordt bewaard! Waarom de nonnen zo’n overblijfsel bewaren is niet bekend, maar het is waar. De baard is blauw, met de kleur van indigo om precies te zijn. Blauwbaard??? Waarom droeg hij een blauwe baard? Waarom bewaren nonnen een stuk van zijn baard? Willen ze alle vrouwen van de wereld beschermen tegen de aantrekkingskracht van deze mislukte tovenaar, de vrouwenversierder, een moordenaar? Ligt dat stukje baard achter slot en grendel?... Of wordt dat plukje haar als relikwie bewaard in een kristallen kistje op het altaar waar de nonnen elke ochtend stiekem op hun knieën vallen om te bidden en het te aanbidden?

 

 

 

HANNAH BAILLIU (KASK Gent) - En ik ren rond op zoek naar broers

Enkele jongens hangen rond in de sociale woonwijk Nieuw Gent, de rusteloze lichamen op zoek naar een houding binnen deze geld georiënteerde samenleving. Ze struinen door de straten, alleen in groep, dwalend in die tussenruimte. Een ruimte waar ze tussen hun huis en hun nieuwe leven waden. Zo dromen ze dat leven achter hoeken, op daken, in de concentratie van een spel. Ze fluisteren, roepen het ritmisch, welke plek schuilt er achter die woordenstroom? Doorheen de herhaling van Nederlandse rapteksten vormen ze zich een beeld van zichzelf en van hun wereld. En langzaamaan raakt de zoektocht naar een plek verstrengeld met het zoeken naar woorden.

 

 

 

KIMBERLY BERCKMOES (LUCA Brussel) - HOW ART YOU 

Emoties overbrengen via beeld, daar waar taal faalt en woorden tekortschieten. “How Art You” toont aan dat emotionele ervaringen enkel beperkt via taal kunnen uitgedrukt worden. Taal, in synergie met elementen van visuele communicatie (kleur, choreografie & dans en lichaamstaal) vormen een sterk emotioneel expressief medium. Dit alles is toegepast in een animatiefilm. De animatie is gebaseerd op duizenden tekeningen die gemaakt zijn via de klassieke techniek van tekenen met pen op papier.

 

 

 

LIZZY VANDIERENDONCK (KASK Gent) - BLUE MOVIE

Montage is altijd het belangrijkste onderdeel van mijn films geweest. Omdat daar de    kracht ligt om zelfs maar met een paar beelden een goeie kortfilm te maken. Vaak eindigen mijn films in veel geflikker of langdraadige scenes, in extremen eigenlijk. Bij ‘Blue Movie’ koos ik ervoor de zwarte delen tussen mijn scenes de film te laten leiden. De beelden waarin daadwerkelijk iets korts wordt verteld worden overroepen door zwarte, stoffige sequenties dat aan de kosmos doen denken. Naar mijn mening zuigt zo het beeld mij, als toeschouwer, in de film. Maar film is 50 procent beeld en 50 procent klank. Met klank ben ik even geconcentreed bezig in de montage als beeld. Ik neem namelijk korte stukken uit bestaande muziek en verknip ze zo dat ze niet meer herkenbaar zijn, samplen dus.      
    
Maar  ‘Blue Movie’ is vertrokken  vanuit het schilderen. Daarna zocht ik pas het geluid op. Het schilderen kwam uit de   nieuwsgierigheid ervan, omdat ik het een aantal jaren niet meer had gedaan. De volgende stap was om beelden te selecteren. Waaronder ook een beeld uit de film ‘Salo of de 120 dagen van sodomie’ van Pasolini kwam. Toen was ik gefascineerd door de film en de controverse die het nog altijd teweegbrengt. De film is niet erotisch, zoals een blue movie, maar schrikt toeschouwers eerder weg. Maar eerlijk gezegd ben ik nog altijd aan het twijfelen of ik het beeld erin moet laten (de film is voor mij nog niet af), omdat wanneer men het beeld herkent de hele film er door gestuurd word. Iets wat ik juist heel interessant vindt, maar nog mee in de knoop zit. Dus verder onderzoek daar naar is nog nodig. De film is dus nog in proces. Maar ik vond de film wel geschikt voor ‘het Grote Ongeduld!Xtra’. Door zijn vorm, dat op de eerste plaats ligt. Er zijn suggesties van een verhaal, sfeer, maar het is niet de focus van de film.   

 

 

 

LIESBET VAN LOON (LUCA Brussel) - THE BEAST

Een experimenteel verhaal van een vrouw met een demon diep in haar die haar in het dagelijks leven achtervolgt. Ze probeert het monster te negeren en ontwijken totdat ze het aanvaardt en er mee leert te leven.

 

 

MINSKE VAN WIJK (LUCA Brussel) - Goedjongstige demonen 

Een poëtisch verhaal over de beruchte Belgische artiest en schrijver Pieroo Roobiee (°1945). Door het gebruik van een surreële mix tussen animatie en live action, brengt filmmaakster Minkse Van Wijk, Roobie’s excentrieke en provocerende gedachten tot leven. Door een prozagedicht voor de film, worden zowel Roobie’s gedachten als sterke uitspraken over zijn eigen leven en werk verwoord. Een fictieve dag in het leven van een oude artiest levert het droomscenario voor een eenmalige ontdekking van de oorsprong van zijn kunst.

 

 

 

 


MIRA DE BOOSE (KASK Gent) - White skin close eyes

De documentaire ‘White Skin Closed Eyes’ draait rond het werk van de Belgische kunstenares Berlinde De Bruyckere en de mensen die haar omringen. De kunstenares  staat bekend voor haar tijdloze, fragiele beelden waarin ze vergankelijkheid overstijgt. De film confronteert de ambachtelijke handeling van de assistenten met de dode materie waar De Bruyckere mee werkt. Het is een kijken naar de intense concentratie bij het verroeren van een lichaam. We bewegen ons tussen realiteit en verbeelding, tussen levende en dode materie. Wanneer een dier sterft, wordt een nieuw werk geboren.

 

 

 

PAUL PIROTTE (ARTS2 Mons) - La porte

"Iedere ochtend, alvorens te ontwaken, hoor ik de deur knarsen. Een geluid dat me zo ondragelijk is en me meteen doet wakker worden. Een geknars waarmee ik speel om zo dit vervelend moment van me af te weren".  

 

 

STEFKA BENISHEVA (LUCA Brussel) - Circus 

Circus is een film die zich ervan bewust is zelf een film te zijn. Lacht en schreeuwt met zichzelf. Stelt zijn eigen vorm in vraag. Start meteen bij de catastrofe van het spektakel gevolgd door dwalende gedachten en reflecties over dagdagelijkse dingen.

 

 

 

 

EVY SCHOUTEN (LUCA BRUSSEL) - A SELECTION OF MODERN LANDSCAPES

“A Selection of Modern Landscapes” maakt ons bewust van de absurditeit van onze hebzucht. De mensheid wordt geblindeerd door het materialisme en de media. Tekens van deze samenleving zijn steeds nadrukkelijker aanwezig in de natuur. Het maakt niet meer uit hoe ver je reist, je kan dezelfde spullen kopen in dezelfde winkels en eten in dezelfde restaurants, waar je ook bent.

 

 

BERTRAND DUBUISSON + ADRIEN GLINEUR (ARTS2 Mons) - Rewind

 

TIMETABLE

|19:00|
Bertrand Dubuisson - Rewind (ARTS2 Mons)
Hannah Bailliu - En ik ren rond op zoek naar broers (KASK Gent)
Diego Nurse - Mooi Missi (LUCA Brussel)
Ben De Raes - The Potato Eaters (KASK Gent)

|20:00|
Minske van Wijk - Goedjongstige demonen (LUCA Brussel)
Kimberly Berckmoes - How Art You (LUCA Brussel)
Achiel Van den Abeele - Vignette (KASK Gent)
Liesbet Van Loon - The Beast (LUCA Brussel)
Charlotte Lybaert - Bird (KASK Gent)

|21:00|
Giedre Narusyte Boots - Bluebeard (KASK Gent)
Lizzy Vandierendonck - Blue Movie (KASK Gent)
Liesbet Van Loon - This reminds me of you (LUCA Brussel)
Mira de Boose - White Skin Close Eyes (KASK Gent)
Stefka Benisheva - Circus (LUCA Brussel)
Evy Schouten - A Selection of Modern Landscapes (LUCA Brussel)

|22:00|
Paul Pirotte - La Porte (ARTS2 Mons)

 

Terug